#5 tips: Sådan får du flere [relevante] følgere på Instagram

Succes på Instagram

Tror du, at formålet med din Instagram-profil er kun at dele smukke billeder?

 

Så tager du fejl.

 

Formålet med Instagram er, at du får en relation til dine følgere – og på sigt konverterer dem til kunder.

 

Derfor skal du bruge din Instagram-profil strategisk. Der skal meget mere til end blot smukke billeder, hvis du vil tage din virksomhed til næste niveau med Instagram.

 

Brug Instagram til at styrke dit brand og din kernefortælling.

 

Men hvordan gør du det?

 

Det snakkede amerikaneren Hilary Rushford om på det allerede afholdte webinar: ’Double Your Instagram Following’. Hilary er personlig stylist, biz coach og stifter af Dean Street Society.

 

Jeg har samlet 5 takeaways fra webinaret. Og dem vil jeg gerne dele med dig. ツ

(Psst. Jeg har også brugt mine egne eksempler her i blogindlægget.)

 

#1 Din Instagram-profil må ikke handle om dig

Selvom vi mennesker godt kan lide at dele vores private liv på sociale medier, så må din virksomheds Instagram-profil ikke handle om dit liv, dine selfies, dine børn og din aftensmad.

Med mindre du er en celebrity. ツ

For sandheden er, at mennesker der ikke kender dig privat, vil altså ikke synes, at dit private liv er interessant.

 

Din Instagram-profil skal handle om…

 

Dine følgere.

 

Derfor skal du vide:

  • hvem du taler til.

Hvem er dine ideelle kunder? Hvad er deres pain points? Hvad frygter, ønsker, drømmer de om og håber på at få?

 

  • hvad du sælger, og hvad de får ud af at følge dig.

Du skal vise dine følgere den forandring og det udbytte, de får, når de følger dig [eller køber af dig]. Mal et billede for dem og vis dem, hvordan deres liv ser ud, når de får fingrene i dine produkter.

 

Du må gerne bruge personlige billeder på Instagram, men knyt en fortælling til billedet.

 

Som fx Hilary gør her:

https://www.instagram.com/p/BDr9Hw6G_OV/?taken-by=hilaryrushford

Det her opslag handler ikke bare om, at hun havde det sjovt en fredag aften på Las Vegas. Det handler om, hvem du er, hvis du er en Dean Street studerende: du er succesfuld. Med det her opslag fortæller hun: ‘Det her kan være dig!’

#2 Bliv en Storyteller

Lad vær med at bare lægge et billede op. Fortæl en historie – knyt en fortælling til billedet. Så engagerer du dine følgere OG rangerer højere i algoritmen.

 

Skift perspektiv. 

Hvad får dine følgere ud af at læse dit opslag?

 

Du kan fx bruge de her to typer fortællinger:

 

  • UDDANNELSE

Uddan dine kunder: Hvad kan de lære af dig?

 

  • INSPIRATION

Inspirer dem: Hvordan kan du gøre deres dag bedre?

 

Kunden skal tænke:

’Fordi jeg følger dig på Instagram:

  • bliver jeg klogere (uddannelse)

eller

  • får jeg et bedre og sjovere liv (inspiration)’

 

Jeg lægger fx typisk content op, der uddanner mine følgere.

* Dagens tip: Tal til din målgruppe, som du taler med din kæreste/venner/familie.* Tone of voice er den hemmelige ingrediens til din content marketing. For når du bruger din egen stemme i dit content, så viser du også din personlighed. Og det er der, brugeren lægger mærke til dig. ☺ Men det kan være svært at finde sin tone of voice. Åh ja. Jeg har selv haft svært ved det. Mine første tekster var ikke særlig gode. Jeg er jo uddannet akademiker – og sproget i mine tekster var meget akademisk. Det var ikke mig. Sådan taler jeg jo ikke i virkeligheden. Jeg fik et godt tip af min tidligere arbejdskollega. Og det tip vil jeg gerne dele med dig. Hun sagde til mig: ”Amela. Forestil dig, at du kommer hjem fra arbejde. Og skal fortælle den her historie til din kæreste. Hvordan ville du fortælle det? Fortæl budskabet, sådan som du ville fortælle ham det.” Så hver gang jeg skulle sætte mig ned og skrive en tekst i starten, forestillede jeg mig, at jeg talte til min kæreste – at jeg delte det her budskab med ham. Og det hjalp. Jeg slap akademikeren – og fandt min egen tone of voice. Prøv det af og fortæl mig, om det også virker for dig. ツ Har du også et tip til, hvordan man finder sin tone of voice? Så del det i kommentarfeltet. ✌🏻️☺️

A post shared by Amela Jahić (@amelajahic.dk) on

Læg mærke til, at jeg har knyttet en fortælling til billedet. Det er ikke bare et billede af mig og min kæreste. Men der er en historie bag billedet.

 

Hvordan finder du af, hvilken storytelling-type du skal bruge?

Gå tilbage til #1 og find ud af:

  • Hvem taler du til og hvorfor?
  • Hvad vil du sælge dine følgere på sigt?
  • Hvad handler dit brand om?

 

Du skal vide, hvad formålet med din Instagram-profil er. For dine følgeres skyld, men også for din egen.

 

Hvad får de ud af at følge dig? Og hvad får du ud af at følge dem?

Igen: det handler om relationer.

 

#3 Giv dem mere, end det de forventer

Du har 7 sekunder til at overbevise brugerne om, at de skal følge dig. Så gør dig umag med din BIO (profilteksten).

 

Din bio skal indeholde:

  • Information om dig. Hvem er du? Hvad laver du til daglig?
  • Udbytte: Hvad får brugerne ud af at følge dig?
  • Lokation: hvor befinder du dig?
  • Kontaktoplysninger
  • En godbid (eller gave). Giv dem mere, end hvad de forventer, fx en e-bog.

Amela Jahic bio Instagram

 

Min ’gave’ er et blogindlæg, fordi jeg sælger jo ikke noget. Men hvis du er en virksomhed, så tilbyd noget i bytte for brugerens mail. Så får du dem længere ned i salgstragten.

#4 Din Instagram-profil er et online magasin

Dit feed er et online magasin. Og det skal repræsentere dig.

 

Der er to måder, brugerne kan se dit feed på:

  • alle billederne samlet
  • et billede af gangen

 

Nye følgere ser billederne samlet. De går ind på din Instagram-profil og scroller igennem for at se, om de har lyst til at følge dig.

 

Gamle følgere ser et billede af gangen – i deres feed.

 

Nr #1 handler om at skaffe følgerne.

Og nr. #2 handler om at beholde følgerne.

 

Begge har en stor betydning!

 

For dit billede skal både stå godt alene, men det skal også matche med de andre billeder. 

Læs mere om, hvordan du får et smukt Instagram feed.

 

Amela Instagram feed

 

#5 Et godt feed er ikke bare smukt

Dit feed er et snapshot af, hvad magasinet indeholder, dvs. hvad dit brand eller din virksomhed drejer sig om. Det er ligesom en indholdsfortegnelse i en bog. Inden du læser bogen, så kigger du først på indholdsfortegnelsen for at se, om bogen fanger dig. Det er her, følgeren beslutter, om din Instagram-profil lever op til forventningerne.

 

TIP: Brug 9-12 billeder til at give dine følgere det snaphot.

 

Dit takeaway:

  • Fortæl en historie med din bio og dine billeder.
  • Giv følgerne det, de vil have.
  • Slut af med, hvordan du kan hjælpe dem med at få det, de vil have.

 

Og sidst men ikke mindst:

Have fun! Det skal være sjovt at lege med Instagram.

 

Kh. Amela

 

P.S. Vil du gerne have flere fif, tips og tricks, så følg mig på Instagram.

No Comments

Post A Comment