Den ene fejl du (måske) begår, når du skriver tekster? (Nej. Det er ikke den, du tror).

Den ene fejl

Kan du gætte den ene fejl, som du (måske) begår, når du skriver tekster til dine kunder?

– En fejl, som gør, at dine kunder (måske) ikke læser din tekst til ende. (Av.)

 

Nej, jeg taler ikke om kommafejl.

Nej, jeg taler ikke om sproglige fejl (som fx ligger vs. lægger).

Nej, jeg taler heller ikke om stavefejl.

 

Jeg taler om en helt klassisk fejl, som selv de dygtigste marketingfolk begår, når de skriver tekster.

 

… De glemmer at spørge sig selv: ’Hvorfor er det her budskab vigtigt for min kunde?’ – og formulere det i teksten. Altså værdien.

 

Eksempel:

Du er Google AdWords-ekspert – og du skriver et blogindlæg med overskriften: ’De 7 klassiske fejl mange begår, når de arbejder med AdWords’.

 

Du starter din tekst med sætningen: ’Du har sikkert begået en af de her 7 fejl….’

 

Og så formulerer du de 7 fejl, din potentielle kunde kan begå (eller måske allerede begår).

 

Men du glemmer at fortælle om konsekvensen.

 

  • Hvad sker der, hvis din kunde begår de her rookie mistakes i AdWords?
  • Hvad er konsekvensen?
  • Hvorfor skal din kunde bruge tid på at læse din tekst?
  • Hvad får kunden ud af det?

 

Hvis det ikke er krystalklart for dine læsere, hvorfor de skal bruge X antal min. på at læse din tekst, så taber du dem.

 

De har ikke tid (eller lyst) til at læse noget, der ikke har værdi for dem.

 

Og det, der er ærgerligt her, er: at dit budskab kan være utrolig værdifuldt for dine læsere – og måske spare dem flere tusinde kr. (hvis vi tager eksemplet med AdWords).

… Hvis de bare havde vidst, hvor vigtig din tekst var.

 

Men nu har de måske ikke engang læst den, fordi du har glemt at formidle værdien i dit budskab.

 

Værsgo: En model, der faktisk virker

Brug den hver gang, du skal skrive en tekst.

Jeg lover dig én ting: Bruger du den her model hver gang, du skal skrive en tekst – så kommer du aldrig til at glemme at formulere værdien.

Her er modellen: De 3 H’er

  • Hvad
  • Hvorfor
  • Hvordan

 

Inden du skriver din tekst, så spørg dig selv:

Hvad: Hvad er mit budskab? Hvilket tip vil jeg gerne give mine læsere?

Hvorfor: Hvorfor er det vigtigt for dem at vide det?

Hvordan: Hvordan kan de bruge mit tip (eller budskab)?

 

Jeg gjorde det selv, da jeg skulle skrive den her tekst.

Se bare her:

 

Hvad: Formidl værdien i dit budskab. Fortæl, hvad læseren får ud af at læse din tekst.

Hvorfor: Du sikrer dig, at din tekst er relevant for målgruppen – OG at den bliver læst.

Hvordan: Brug modellen: de 3 H’er hver gang, du skriver en tekst.

 

Kan du se fidussen i det?

 

Hvis jeg ikke havde fortalt dig, hvorfor det her er en fejl – så havde du måske ikke læst min tekst til ende.

… Så havde du måske tænkt: ’Ja, ja. Det er fint. Men jeg skal ikke bruge det til noget. Det er ikke vigtigt for mig.

 

Men nu har jeg vist dig, at du kan bruge mit tip.

For hvis du ikke gør det, risikerer du, at dine kunder ikke læser dine tekster.

 

Kan du se det?

Det håber jeg.

 

Kh. Amela

 

P.S. Kender du en, der begår den her fejl hver eneste gang? Så hjælp ham eller hende ved at dele blogindlægget med vedkommende.

P.P.S. Ku’ du godt li’ det her blogindlæg? Så følg mig på Instagram og få flere tips direkte i dit news feed.

No Comments

Post A Comment