GÆT: Hvad er den største fejl, du kan lave i dit nyhedsbrev – som får din læser til at stå af?

Hvorfor står din læser af

Du får tre valgmuligheder.

Er det:

1) At nyhedsbrevet er for langt?

Nope! Lange nyhedsbreve kan sagtens være så underholdende, at når du når til enden, tænker du: ”Giv mig mere!”. Jeg er selv stor fan af Christina Klitsgaards nyhedsbrev.

2) At dit call to action er placeret i starten af din tekst?

Niks! Du kan sagtens strikke et call to action sammen i starten af din tekst. Du har jo sikkert læsere, som er klar til at skride til handling med det samme. Det er på godt jysk træls, hvis de skal scrolle helt ned til dit call to action.

3) At du pakker forskellige budskaber (emner) ind i en mail?

 

BINGO!

Mange er bange for at spamme deres læsere. Og derfor vælger de at sende så få mails ud som muligt – og i stedet pakke alle deres budskaber ind i den ene mail.

Så skabelonen ser sådan her ud:

Nyhedsbrev med flere budskaber

Eller prøv og se det her nyhedsbrev, som jeg har modtaget:

Dårligt nyhedsbrev

 

Puha.

 

Det svarer til, at jeg går ind i en skobutik.

Og så flyver der 150 forskellige sko i hovedet på mig. Tror du, at jeg ville forelske mig i hver af de 150 sko?

 

Niksen.

Jeg ville slet ikke kunne overskue det, jo.

 

Det er præcis det, der sker, når e-mail markedsførere pakker 10 forskellige budskaber i en mail.

 

Læseren bliver overvældet – og mister fokus.

 

Læseren.

Står.

Af.

 

Og det er jo ikke formålet med nyhedsmailen, vel?

 

For den gode nyhedsmail skal:

  • informere og belære.
  • underholde.
  • behage.
  • påvirke læseren.

 

Om dine læsere bliver trætte af dig, hvis du sender lidt flere mails?

 

Nej. Det gør de ikke. ツ

 

Hvis du altså skriver den gode nyhedsmail.

 

Tværtimod.

 

Gør du det rigtigt, så vil dine læsere glæde sig til at modtage dine mails – og tænke: ”Hvad har hun/han nu fundet på denne gang. I need to know!

Hold dig til en [og kun et] budskab

Sådan gør du:

Besvar de her to spørgsmål, inden du går i gang med skrivearbejdet:

 

  • Hvad er det helt præcis, jeg gerne vil fortælle?
  • Hvorfor vil jeg fortælle det? (What’s in it for the reader?)

 

Når du besvarer det første spørgsmål, finder du ind til kernen af budskabet.

 

Og når du besvarer det andet spørgsmål, skifter du fokus fra dig som afsender til modtageren. For din tekst skal give værdi overfor din læser.

 

Spørg dig selv, hvad skal dine læsere:

  • vide
  • kunne
  • gøre
  • føle
  • opleve
  • lære

af det, du fortæller?

 

Har du stadig svært ved at finde ind til kernen af budskabet?

Så brug øvelsen hurtigskrivning. Den er super effektiv. Trust me!

 

Kh. Amela

No Comments

Post A Comment