Får du det [optimale] ud af dine Facebook annoncer? Her er 6 Tips til Facebook målretning!

Facebook målretning

Gæsteblogindlæg af Anela Dzapo.

Anela er Digital Marketing Specialist hos online marketing bureauet IIH Nordic.

Anela Dzapo

 

Har du helt styr på, hvem du målretter dine Facebook annoncer til?

Det burde du have!

Det er nemlig vigtigt, at du målretter dine annoncer til en relevant liste af nuværende OG potentielle kunder, frem for en bredere – men mere general liste af personer, som måske slet ikke er interesseret i din virksomhed eller dine produkter.

I dette blogindlæg deler jeg 6 tips til, hvordan du målretter dine annoncer til relevante personer.

Men inden vi kommer så langt…

Og inden du overhovedet går i gang med Facebook annoncering, er det vigtigt, at du har implementeret din Facebook pixel på alle relevante sider af dit website.

En Facebook pixel er en Java Script kode, som analyserer de handlinger, folk udfører på dit website. På den måde kan du måle effektiviteten af din annoncering! J

Du kan læse meget mere om, hvordan du implementerer din Facebook pixel her.

Er din Pixel på plads? 😉

Så kommer mit første tip til dig her:

 

1. Målret relevant indhold til relevante målgrupper

Det fungerer nemlig sådan, at hver gang nogen liker (eller endnu vigtigere: bruger Facebook reactions, kommenterer eller deler) dit indhold, så sender det et signal til Facebook om, at de gerne vil se mere fra dig. 🙂 

Derfor er det ekstremt vigtigt, at du har fokus på at målrette dine annoncer til relevante målgrupper.

Lad mig give dig et eksempel på, hvad du ikke skal gøre.

… Et eksempel på noget, der skete for mig:

Mandag morgen logger jeg ind på min Facebook.

Jeg går mit nyhedsfeed igennem.

Og pludselig får jeg serveret et sponsoreret post!

Det var en efterskole.

I annoncen stod der: ‘Er din søn stadig i tvivl om studievalget? Måske er det et år på efterskole, som han har brug for?’

På billedet stod en teenager-dreng og smilede pænt.

Fint billede.

– Der var bare ét lille problem.

Jeg har ingen søn. Og slet ikke en i den alder.

Så det opslag var slet ikke relevant for mig.

 

Problemet for annoncøren var, at jeg hurtigt scrollede videre. For indholdet var ikke brugbart til mig. Forestil dig hvor mange penge de har smidt ud, hvis de har ramt flere (irrelevante) personer som mig…

Med mindre målet selvfølgelig har været brand awareness, men det tydede annoncen nu ikke på.

Så hvordan sørger du for at målrette til relevante personer?

Lad os se på hvad du har af muligheder:

 

2. Målret mod dem, som har besøgt din side, men endnu ikke købt

Folk køber sjældent fra en hjemmeside, de kun har besøgt én gang. Forbrugere kan godt lide at tage sig god tid og besøge et site flere gange, holde øje med tilbud og sammenligne priser med andre i branchen.

Derfor er det helt oplagt for dig at målrette dine annoncer mod folk, som har besøgt dit website – og dermed allerede vist en form for interesse – men dog ikke købt (endnu).

Hvordan får du så fat i den målgruppe?

Det gør du under fanen ”målgrupper”. Her har du mulighed for at oprette en liste over personer, som har besøgt dit website.

Opret brugerdefinerede målgrupper

 

Din pixel (som du selvfølgelig har implementeret ;)) vil tilføje personer til din liste, når de har besøgt dit website.

Denne liste er nu din brugerdefinerede målgruppe. En brugerdefineret målgruppe er blot en kundeliste af eksisterende kunder/besøgende. Den kunne ligeså vel være blevet oprettet ud fra en kundeliste, du har liggende med e-mails.

 

3. Målret mod dine Facebook fans

Hvis du har en nyhed, du gerne vil dele med folk, som allerede liker din Facebook side, så er det super simpelt at målrette mod folk, som allerede har liket dit brand.

Og nu tænker du nok…

Hvorfor skal jeg målrette mod de personer, som allerede liker mit brand?

Det skal du selvfølgelig, fordi de personer allerede er dine fans!

Husk på at Facebook udvælger, hvad vi skal se i vores nyhedsfeed. Derfor er det altså slet ikke sikkert, at dine organiske opslag bliver vist til dine fans.

Derfor er det vigtigt, at når du har et nyt produkt eller en nyhed, du gerne vil dele, at du målretter det som en annonce til eksisterende fans også. De er der jo trods alt, fordi de allerede kan lide dit indhold og (forhåbentligt også) dine produkter!

Når du opretter dit annoncesæt, kan du under ”Forbindelser” vælge, om du kun vil målrette mod personer, der synes godt om din side.

Forbindelser

Hvis du allerede har mange fans, kan du under samme funktion også vælge kun at målrette venner af personer, der synes godt om din side. Hvis du vælger denne målretning, vil Facebook automatisk fortælle mig ovenover annoncen, hvilke af mine venner allerede liker din side. Brug dog kun denne funktion, hvis du allerede har et pænt antal af fans.

Husk at ekskludere dine følgere, når du ønsker at nå ud til nye kunder, som endnu ikke har handlet hos dig.

 

4. Brug Lookalike audience/kopimålgrupper

Mange kunder har overlappende demografi, interesser og adfærd. Og det kan derfor være en fordel at finde personer baseret på, hvem der har besøgt bestemte sider på din hjemmeside.

Ville det ikke være fantastisk at finde folk, som ligner de personer som allerede har købt på dit website – eller som har konverteret fra din annonce?

Hvorfor så ikke gøre det? J

Du kan nemlig oprette en målretning mod personer, der deler samme karakteristika, som dine eksisterende kunder/besøgende. Der er en stor sandsynlighed for, at de (også) vil være interesserede i dine produkter.

For at oprette en Lookalike audience – eller på godt dansk en kopimålgruppe, skal du inde på din Business Manager finde fanen ”Målgrupper”. Når du er inde gør du følgende:

1. Tryk på ”opret målgruppe”

2. Vælg ”Kopimålgruppe”

Kopimålgruppe

3. Vælg først din brugerdefinerede målgruppe og det land, du ønsker at målrette mod.

Opret kopimålgruppe4. Til sidst skal du vælge målgruppens størrelse. Her har du mulighed for at oprette flere lister med matchende målgruppe. Men sørg som det mindste for at have en målgruppeliste, som matcher 1% med din brugerdefinerede liste. Jo større procentdel du går op, jo mindre fælles interesser og karakteristika har de med din primære målgruppe.

5. Tryk på ”opret målgruppe”

Du har nu en målgruppeliste med folk, som ligner de personer, som allerede har besøgt dit website.

Nemt, ik´? 😉

 

5. Målret mod universitetsstuderende, folk i en specifik by, 500.000kr i årlig indkomst eller andet

Hvis du har et specielt tilbud eller nyhed, som skal ud til folk i et bestemt område, er der ingen grund til, at hele Danmark skal høre om dette (med mindre du har en pointe med at vise det til resten af landet). Annoncering koster jo penge, så sørg for at din målretning er så præcis som mulig.

Hvis du dog kun målretter mod et postnummer eller en bestemt indkomst, så sørg for, at din målgruppe ikke er for snæver. Tro det eller ej, men der findes stadig Facebook brugere, som ikke logger ind hver dag. Derfor vil din annonce ikke nå ud til mange, hvis ikke listen med personer er stor nok.

Du kan vælge interesser, job, indkomst, postnummer og andre målretningsmuligheder, når du opretter dit annoncesæt i enten Annonce manager eller Power Editor.

Personer som bor på denne placering

 

6. Vis din annonce til folk i nærheden

Hvis du har en fysisk butik, kan du passende bruge Facebook-målsætningen ”Forretningsbesøg” til at opbygge dine annoncekampagner. Med denne målretning vil du nemlig målrette efter personer, som er i nærheden af din forretning. Med denne målsætning kan du hurtigt og nemt finde nye kunder ved at vise annoncer til dem, når de befinder sig i nærheden af din butik.

For at målrette mod folk i nærheden af din forretning, skal du gøre følgende:

1. Knyt dine lokale sider til din hovedside i værktøjet ’Placeringer’ ved at gå til din sides indstillinger og klikke på linket’Placeringer’ til venstre. Nu kan du køre annoncer baseret på dine forretningsplaceringer.

2. Gå til annonceoprettelse eller Power Editor, og vælg ’Forretningsbesøg’.

Forretningsbesøg

3. Vælg den side, du vil køre annoncer for og klik på’Fortsæt’

4. I afsnittet’Målgruppe’ skal du klikke på ’Vælg placeringer’ for at vælge de placeringer, du vil medtage i din annoncekampagne.

Målgruppe

Konklusion

Husk på, at selvom du bruger annoncering, er det vigtigt at dit indhold (uanset om det er organisk eller annoncer) skal være relevant, underholdende og give en eller anden form for værdi til brugeren. Der findes utallige måder at bruge Facebooks målretningsværktøj. Derfor er det vigtigt, at du tester forskellige målretningsstrategier og finder dén, som giver dig størst værdi.

Brug derfor tid på at teste og prøve nye tiltag – men husk: Stay true to your brand.

Med Facebook Annoncering kan du også indsamle data, som du senere kan bruge til at optimere dine kampagner på.

Du kan finde ud af …

  • Hvilke budskaber der appellerer bedst til din målgruppe.
  • Hvilke overskrifter der generer den største klikrate (click-through-rate).
  • Hvilke formater (billede, video, karrusel) der fungerer bedst.
  • Hvilken platform din målgruppe benytter mest (Facevook vs. Instagram).
  • … Og meget mere…

God fornøjelse!

// Anela Dzapo

 

No Comments

Post A Comment