Hvorfor

Fra usikker akademiker til selvsikker praktiker

 

Amela Jahic

 

Den 26. Februar 2016. Det er dagen, hvor jeg officielt kunne kalde mig selv cand.ling.merc i engelsk. 5,5 års studier var overstået. Jeg havde færdiggjort universitetet.

 

Cand.ling.merc

 

Men…

 

Jeg studerede kommunikation i 5,5 år. Og alligevel var det efter universitetet svært at sætte ord på, hvad jeg i virkeligheden havde lært.

  • Hvad er jeg god til?
  • Og hvad kan jeg tilbyde min kommende arbejdsgiver?

 

Det var de spørgsmål, der fyldte hovedet.

 

Tænk engang.

 

Usikker.

&

Forvirret.

 

Efter 5,5 års studier.

 

(Noget som mange nyuddannede kan nikke genkendende til.)

 

Og det var der, det gik op for mig:

Universitetet havde ikke forberedt mig til den store vide verden – arbejdslivet.

Jo, jeg havde lært meget.

 

Men jeg havde ikke arbejdet konkret med det.

I praksis.

 

Og mine tekster…

 

Ja, de var meget akademiske. (Læs: kedelige. ZzzZzz.)

 

Sikke en skuffelse. At bruge 5,5 år på at studere et fag – for så at finde ud af, at jeg faktisk ikke kan skrive gode tekster.

 

Altså tekster der:

  • Uddanner.
  • Underholder.
  • Sælger.
  • Formår at få fat i det rigtige publikum.
  • Får læseren til at skride til handling.

 

Tekster der gør noget ved læserene – får dem til at reagere.

 

Og så kunne jeg ikke engang at kunne sætte ord på, hvad jeg var god til.

 

Da jeg skrev CV og ansøgninger, flettede jeg buzzwords som ’strategisk kommunikation’ ind.

Uha, det lød jo så fancy.

 

Beskrev det mine kompetencer?

 

Næh. ツ

 

Egentlig ikke.

 

Kan du godt se, at jeg havde et lille problem?

En lille udfordring, om du vil.

 

Jeg var en usikker kommunikatør. Og jeg skulle ud og overbevise virksomheders kunder til at købe deres produkter.

Eller i første omgang: virksomheden til at ansætte mig.

 

Så jeg tænkte:

Hvordan skal jeg sælge mig selv til en kommende arbejdsgiver, hvis jeg ikke kan sætte ord på det, jeg er god til.’

 

Det viste sig, at jeg ’bare’ havde brug for de rigtige redskaber – for at få min indre kommunikatør tændt.

 

Jeg havde det i mig.

Jeg havde bare brug for redskaberne.

 

Så det var først, da jeg fik fingrene i ’fedtefadet’…

 

Da jeg:

  • Begyndte at arbejde med digital kommunikation.
  • Researchede om Facebook, Instagram, emotionelle triggere, skriveteknikker, metoder og værktøjer. (Og implementerede det, jeg havde lært.)
  • Deltog i foredrag, seminarer og webinarer.
  • Læste bøger af praktikere, der har haft fingere i skidtet i flere år – der har haft succes med det – og fejlet. Praktikere, der deler deres viden med mig.

 

… Da jeg fik konkret og implementerbar viden.

 

Og vigtigst af alt: sprang ud i i det.

– Testede det, jeg havde lært.

 

Det var først der, jeg blev en skarp til det der… Digital kommunikation.

For let’s face it:

 

5 års studier lærte mig ikke nær så meget, som konkret og brugbar viden gjorde.

 

Det har taget mange timers research, fordybelse, kreativitet – og to korte, men praktiske efteruddannelser, før jeg nåede dertil, hvor jeg er nået nu.

 

Og derfor vil jeg gerne hjælpe D I G.

– Med konkrete fif, tips og tricks.

 

Jeg er ikke interesseret i teoretikere, der diskuterer teorier og modeller.

Jeg vil gerne give dig konkret viden, som du kan implementere med det samme.

 

– Om du er uddannet kommunikatør eller ej.

Doesn’t matter.

Du skal bare have de rigtige redskaber – og så er du godt kørende.

 

Jeg vil gerne dele min viden om digital kommunikation. Om det jeg kan – og det jeg lærer hver eneste dag.

Jeg vil gerne dele min rejse med dig.

 

Jeg vil gerne hjælpe dig med at blive en bedre kommunikatør – end du var i går.