Værsgo: Et simpelt trick, der redder din overskrift

Overskrift - LG tricket

Sådan gør du, når din kreative hjernehalvdel pludselig holder weekend.

 

Jeg skruer lige tiden lidt tilbage.

 

Jeg befinder mig i min etværelses lejlighed i Kolding.

 

For godt og vel 1,5 år siden.

 

Det er fredag.

 

Jeg sidder i min seng og er fuld i gang på tasterne.

 

Det er min kandidatafhandling, jeg arbejder på.

 

Jeg er godt i gang.

 

Jeg er i et godt flow, som de siger.

 

Men…

 

Så sker det, som alle specialestuderende hader.

 

Jeg går i stå.

 

Og jeg kan ikke komme videre.

Jeg har brug for min vejleders hjælp.

 

Jeg kan simpelthen ikke selv tænke mig ud af den her.

 

Så jeg finder min mobil frem og ringer til min vejleder.

 

Han tager ikke telefonen.

 

Det var da satans”, tænker jeg.

 

Jeg prøver at sende en mail.

 

Han plejer ellers at være ret hurtig til at svare en mail.

 

Om max en time får jeg svar – og så kan jeg komme videre med arbejdet.

 

Hjælp! Jeg kan ikke komme videre”, skriver jeg i emnelinjen.

 

Så ved han, at det er vigtigt – det her.

 

Til min store overraskelse får jeg svar med det samme.

 

Det er et autosvar.

 

Jeg er ikke på kontoret i dag. Jeg vender tilbage på mandag.”

 

Satans!

 

Jeg hader, når det her sker.

 

Jeg kan ikke komme videre.

 

Og jeg har i forvejen travlt med specialet…

 

Det er frustrerende.

Træls.

Og møgirriterende.

 

Det er præcis det, der sker, når du har skrevet en knaldgod tekst.

En tekst der er lige i skabet.

 

Du har været godt i gang på tasterne.

Du var in-the-flow.

Men så går du pludselig i stå.

 

Du er nået til den sidste, men vigtigste del af din tekst: Overskriften.

 

Men du er løbet tør for ideer.

 

Den kreative hjernehalvdel har lige valgt at holde lidt weekend – og helt fri.

 

På det værste tidspunkt.

Don’t panic!

Lad vær med at gøre det her:

Det er ikke løsningen.

 

Når du går i stå, så brug det her meget simple, men effektive trick.

 

Jeg kalder det for LG-tricket.

 

(Du finder ikke tricket på Google. Jeg har selv opfundet navnet. ツ)

 

 

LG står ikke for Life’s Good i det her tilfælde.

 

(Selvom livet bliver godt, når du på blot få sekunder har en overskrift, der sidder lige i skabet.)

 

LG står for:

Læserens gevinst.

 

Fortæl læseren, hvad han/hun får ud af at læse teksten – allerede i overskriften.

 

Din overskrift skal pirre læseren til at klikke sig ind på din tekst.

 

Og der er ikke noget, der pirrer læseren mere, end når det drejer sig om ham/hende.

 

Fx er de her 5 overskrifter (med samme princip) landet i min indbakke:

  • Sprogligt kneb, der øger dit salg.
  • Værsgo: 60 konkrete ideer til dit indhold.
  • Værsgo: 15 content tools, der får kunderne til at elske dig.
  • 4 værktøjer, der letter dit arbejde på sociale medier.
  • Her finder du gratis billeder til dit indhold.

 

Og så selvfølgelig min egen: Værsgo: Et simpelt trick, der redder din overskrift.

 

Når jeg læser de her overskrifter, så ved jeg, hvad jeg får i bytte for den tid, det tager at læse teksten.

 

Overskrifterne tilbyder en gevinst i bytte for læserens dyrebare tid.

En gevinst for læseren, der vækker læserens lyst til at læse videre.

 

Uha. Nu gjorde jeg det igen.

 

Så næste gang din kreative hjernehalvdel vælger at holde weekend, så brug LG-tricket.

 

Det virker.

Og det er smart.

 

Kh. Amela

No Comments

Post A Comment